Pētījums par uzturu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem
Maģistra darbs
Darba autore Silvija ĀBELE
Darba vadītāja Dr Med Asoc. prof. Laila MEIJA
Latvijas Universitāte Studiju programma UZTURZINĀTNE
Rīga 2019
MENTĀLĀS SINTĒZES NOVĒRTĒJUMA ANKETA (MSEC)
Mentālā sintēze ir apzināts, mērķtiecīgs process, kura laikā no
atmiņā saglabātiem objektiem tiek veidoti jauni mentāli attēli. Mentālā sintēze
ir būtiska, lai saprastu darbības vārdu laikus, sarežģītus teikumus, telpiskos
norādījumus u.tml. Neirotipiskiem bērniem mentālās sintēzes spējas pieaug līdz
ar vārdu krājuma palielināšanos, tā īpaši strauji attīstās līdz bērna sešu gadu
vecumam. Bērniem ar AST var būt plašs vārdu krājums, bet ne vienmēr izteiktas
mentālās sintēzes spējas, tāpēc mentālā sintēze autiskajiem bērniem var sagādāt
grūtības. Tāpēc testi, kas pārbauda vārdu krājumu autiskā spektra bērniem, var
neatklāt, ka bērnam nav izteikta mentālās sintēzes spēja (Braverman 2018).
MSEC (Mental
Synthesis Evaluation Checklist) jeb Mentālās sintēzes novērtējuma
anketa izveidota ar mērķi papildināt ATEC anketu un novērtēt mentālās sintēzes
attīstību bērniem ar AST (Braverman 2018). Šī testa korelācija ar ATEC anketu
ir ļoti laba. MSEC anketu var lietot arī daļēji verbāliem vai neverbāliem bērniem.
Līdzīgi kā ATEC, arī MSEC anketā augstāks punktu skaits nozīmē vairāk problēmu, šajā
gadījumā – izteiktākas mentālās sintēzes grūtības.
MSEC anketā jautājumi grupēti
divās daļās. Pirmajā daļā ir 20 jautājumi, kas novērtē bērna sapratni par
dažādiem darbības vārdu laikiem, īpašības vārdiem, prasmi saprast sarežģītas
pasakas u.tml. Pirmās daļas jautājumi ietver arī vienkāršus aritmētiskus
uzdevumus, saskaitīšanu, atņemšanu, reizināšanu, piemēram, 7 + 6 un 6 x 7.
Anketas otrajā daļā tiek izvērtēts, cik daudz laika bērns pavada ikdienas
aktivitātēs, kādas terapijas piekopj, cik daudz laika pavada kopā ar
pieaugušajiem un televizoru, datoru, telefonu.
MSEC anketu vecāki aizpildīja pētījuma sākumā (janvāris) un beigās
(marts).
Attēlā parādīts MSEC
novērtējums abām grupām pētījuma sākumā (janvāris) un beigās (marts). No
rezultātiem redzams, ka MSEC vērtējums Intervences grupai pētījuma laikā
samazinājies un atšķirība ir statistiski nozīmīga (p 0,03). Izsakot samazinājumu procentos (13. tabula), Intervences
grupai vidējais MSEC punktu skaits martā, salīdzinot pret janvāri, bija
mazinājies par -18 %, bet Kontroles grupai – par -17 %.
Šo gandrīz vienādo izmaiņu abām
grupām varētu ietekmēt fakts, ka MSEC tests nav īsti piemērots jaunākiem
bērniem, jo tas ietver matemātisko zināšanu – saskaitīšanas un reizināšanas
prasmju – novērtējumu, kas šiem bērniem automātiski iedod zemāku MSEC vērtējumu.
Intervences grupā trīs bērni bija jaunāki par 7 gadiem, Kontroles grupā – 2
bērni, un tas noteikti ietekmēja gan bērnu individuālo MSEC punktu skaitu, gan
grupas vidējo rādītāju. Šis būtu pieskaitāms pie MSEC anketas ierobežojumiem.
Līdzīgi kā ATEC anketas
vērtējumā, arī MSEC grafikā redzams, ka jau pētījuma sākumā bija vērojamas
atšķirības starp grupām, kas skaidrojams ar to, ka Intervences grupā bija vairāk
bērnu ar smagākām autisma izpausmēm un ar autisma diagnozi.
MSEC / Autisma izpausmju stāsts īsumā:
- mentālās sintēzes spējas līdzīgā mērā uzlabojās abām grupām
- MSEC anketa būtu īpaši jāpielāgo bērniem, kas jaunāki par 7 gadiem.
Atsauces:
- Braverman J, Dunn R, Vyshedskiy A. 2018. Development of the Mental Synthesis Evaluation Checklist (MSEC): A Parent-Report Tool for Mental Synthesis Ability Assessment in Children with Language Delay. Children (Basel), 5(5): 62. https://www.mdpi.com/2227-9067/5/5/62/htm, skatīts 26.11.2019.